onsdag 2 januari 2013

Den sekventiella skolgången kanske är helt fel...

Vi måste tänka om. När det gäller skolan. Det är inte som förr då allt utgick från den lärde och alla andra följde med. Folk tänker själva. Ungar gör det också. Detta sökande efter hur det var förr kommer att sluta med förskräckelse. Tekniken går framåt hela tiden och människan följer med den.

Vid ett besök i Prag lärde jag mig detta på ett tydligt sätt. Det var IBM som skulle skänka datorer till någon instans. Jag ställde frågan om infrastrukturen, som inte var färdig på långa vägar utifrån mitt perspektiv. Du vi hoppar över det sa de och går direkt till det nya. Där fick jag mig en näsknäpp. Det var inte så att allt måste ske i just de sekvenser som var min bild av hur det går till. Fler borde tänka så.

Det är likadant med barnen idag. De behöver inte sitta i grupper i klassrummet för att lära. De kan lära sig själva  i högre utsträckning än vad vi tror. Därmed inte sagt att de ska lämnas helt åt sig själva, naturligtvis inte. Det är i samverkan med andra vi lär. På olika sätt. Hjärnan går av sig själv och lägger eget pussel med allt vi ser, hör och känner. Vi lär oss precis hela tiden utifrån det vi kan.

I Etiopien fick barn som var analfabeter en låda med en dator i. Sen körde de på egen hand utan hjälp igång dessa apparater och lärde sig till och med att hacka sig in för att få kameran i dem att fungera.  Först måste de förstås upptäcka att där fanns en kamera. Det är fantastiskt. Utan hjälp från någon vuxen. Men vad säger exemplet? Jo, att våra hjärnor processar mer än vi tror och vi lär hela tiden nytt om vi får ha vår nyfikenhet i fred. Det är inte att överge ungarna att ge dem möjligheter.

Min vän Patrik Mörée lanserade för mig i en diskussion på Facebook begreppet "Kunskapsstyrd skola". Det är ett jättebra begrepp som stärker min egen syn som pedgaogutbildad att undervisningen bör individualiseras i högre utsträckning än vad som hittills gjorts i skolan. Lärare jobbar hårt och de försöker. Politiker jobbar också hårt och lovar bärbart och läsplattor till skolorna. Men hur mycket tänker de på innehållet i lärandet. Inte mycket kan man tro. Kunskap saknas. Den måste till för alla.

Läs mer här om de etiopiska barnen och deras väg till kunskap. De skapade den själva. Hjärnan är en fantastisk manick. Slår ett slag för Johan Norbergs senaste bok Hjärnrevolutionen här. Där kan ni läsa mer om hur hjärnan fungerar. Mycket spännande och lättillgänglig för alla som är nyfikna.

Läs mer här och här om projektet.

Så låt oss tänka om när det gäller skolan. Helt och hållet... Världen utvecklas med teknik och vi med den. Så har det alltid varit. Om man vågar sig på att vara lite vild och knasig och tänka utanför de i förväg gjorda planerna så kanske det kan hända helt nya saker. Andra länder som ligger långt efter oss i utvecklingen hoppar över många steg som vi tagit. De behöver dem inte längre. Det är dags att begrava Piagets stadieteori där varje unges utvecklingsnivå utgick från vilken ålder de befinner sig i.

Apropå det här med att planera så vill jag också tipsa om Boris Benulics intressanta text om detta intressanta ämne.

"Men vi behöver inte planer. Du och jag, vårt samhälle, våra organisationer och våra olika former av verksamheter – vi behöver frihet – först då kan vi nyttja alla våra möjligheter och förmågor när vi ställs inför oväntade och oförutsedda utmaningar. Att längta efter en ”plan” är som att dra på sig en tvångströja innan man äntrar boxningsringen." 

Kanske att det är samma sak med skolan? Vi har inte gett den chansen att utvecklas på grund av allt arbete med olika planer. Bredvid har ungarna längtat efter att få utlopp för sin nyfikenhet.

Spännande... och intressant



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Jansandred sa...

Problemet är ju inte att vi har fel inlärningsmodell, utan att det behövs många olika inlärningsmodeller. En del läser, andra hör. Vissa måste prova sig fram själva, andra behöver tydliga ramar och direktiv. Flumskolan är bra på sitt sätt och dålig på ett annat. Björklunds ordning-och-reda har sina fördelar för vissa, men är kass för andra.
http://gigaom.com/2012/10/23/future-of-learning-obsolescence-of-knowledge-return-to-real-teaching/

Mary X Jensen sa...

Absolut Janne - det vore bra med lite parallell diskussion på vetenskaplig grund kirng skolan tycker jag. Byråkrati i alla ära, den behövs men får inte ta överhand.