lördagen den 9:e februari 2013

Alla tror att det handlar om gratis... TPB-AFK...

Allt sedan det självspelande pianots tid har underhållningsindustrin kämpat för att behålla dåtid och framförallt sina intäktsströmmar intakta.

Den tekniska utvecklingen går alltid före marknaden. Pirate Bay kördes av killar som hade kontoret i chatrummet, de kan konsten att köra datorer och får det att fungera, inget vanligt företag. Något som etablissemanget har svårt att förstå. Nä rman lyssnade på rättegången blev det så uppenbart att varje sida hade sin verklighet. Den ena utgick ifrån att den andra skulle vara likadan. Undra på att det blir konflikter.

Som jag sagt många gånger förr. Etablissemanget borde ha lärt av och tagit tillvara på Pirate Baykillarnas kunskap. Peter Sunde var senare med och utvecklade  Flattr ett nytt sätt att få betalt i mikroströmmar. Det kunde ha varit en möjlighet även för underhållningsindustrin.

Hela TPB-grejen handlar enligt min mening om att två världar som inte förstod varandra möttes. Den ene var starkare. Därför bör alla se filmen om PiratBay och försöka förstå vad som sker bakom det traditionella - ty allt är inte vad de ser ut att vara. Smarta affärsmän var nog inte killarna som kör The Pirate Bay - något som de etablerade inte kunde förstå. För de skulle aldrig ha gjort likadant. Det handlar inte om gratis, det handlar om andra sätt.

Ska bli intressant att se om synen på TPB förändrats sedan rättegången när de unga männen framställdes som världens största gangsters. Numera så har marknadsförutsättningarna ändrats tack vare internet. Minst sagt. Det var också vad en del av oss påpekade på den tiden det begav sig.

Kolla in filmen och ta av er glasögonen... - Länken går till SVTplay... Filmen finns att tillgå på många ställen på nätet.

Peter Sunde skriver på sin blogg.

DN



 Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det hade varit intressant om det funnits ngn intervju med Oded Daniel som från Israel hanterade reklamekonomin för TPB eller en intervju med Eastpoint som tydligen sålde reklamplatserna i Sverige. Som det är nu adderar inte dokumentären ngt alls förutom att den bevisar att Neij under rättegången fortfarande var med om att driva TPB.