måndag 4 mars 2013

Alla ska med i de sociala medierna... Varför det?


Lite återanvändning men ständigt aktuellt...


Måste alla vara sociala och utåtriktade... 17/6-2009


Idag surrar det om sociala medier överallt. Många av oss använder de moderna verktygen och producerar bloggtexter, twitterinlägg och kommenterar varandra och berättar om vad vi gör. I princip så låter det som om den som inte deltar i detta är helt ute. Konsulter tjänar pengar på att tala för sociala mediers fantastiska möjligheter. Visst finns dessa - men de gäller inte för alla och det har inget med rättvisa och jämlikhet att göra. Ty vi människor är olika. Väldigt olika. Man brukar tala om introverta och extroverta personligheter. De extroverta gillar att stå på scenen de introverta gör det inte. Det är sällan man talar utifrån den vinkeln. Man är inte ute från IT-världen om man tillhör den introverta delen av mänskligheten. Det kan till och med vara tvärtom. (introvert-extrovert)

Jag har varit i IT-branschen i evigheter och levt i en nästan extrem IT-värld sedan tidigt 80-tal. Min egen användning av datorer hör mer till just användandet, jag funderar över vad det gör med oss som människor att vi är uppkopplade med hela världen och kan kommunicera på alla sätt med vem som helst. En beteendevetenskaplig aspekt som jag som den extroverte personlighet jag tillhör tar del av med stor glädje. Jag tillhör ett gäng som ständigt i grupp förflyttar oss till olika nya kommunkationsplattformar. Det är e-postlistor, det var Orkut, det är Xing, det är LinkedIn, Facebook och allt möjligt. Just nu är det Twitter, andra microbloggar med mera. Jag kommunicerar hela tiden... oavbrutet. Jag vill ha input hela tiden, utveckla mina egen kunskap och dela med mig av mina tankar. Personligt men inte privat.

Vi tar min man som exempel på den introverte användaren. Han pingpongar inte med åsikter. Han tänker länge innan han formulerar sig och då blir det oftast mycket bra. Han har inga konton på Facebook eller twitter. Det är inte hans grej. Ändå är han mer IT än de flesta. Han vet hur det fungerar, kan tala med datorer kan man säga och då gälelr det alla plattformar. Han är med på Forum som intresserar honom. Han lägger upp utbildningsfilmerpå forum där de intresserade kan ta del. Han blir publicerad i nischade tidskrifter som man inte visste fanns men som är stora på sitt område. Det är en helt annan nätlivsstil än den vi som gillar sociala medier förespråkar. Han är också med och delar ut datorkraft till forskningsprojekt (som föranledde Telia att i princip stänga ner vårt abonnemang) och deltar med stor entusiasm i specialforum om cyklar och foto. Men inte Facebook med mera.

Han köper massor av grejor över nätet, posten kommer hit varje dag med paket innehållande prylar som är inköpta för en spottstyver. Exempel på en affärsmöjlighet - bland många...

Det finns nämligen en handel som pågår på internet som kanske inte är känd för så många. Det handlar om NOSNew Old Stock-prylar. I min närhet handlar det om cykel- och kameradelar som inte längre tillverkas eller finns till försäljning på traditionellt sätt i handeln. Genom att delta i speciella forum på internet kan du hitta helt nya cykelpedaler till din cykel från 70-talet, du kan hitta reservdelar till din kamera. I ett och samma internetforum diskuteras och tipsas det och handel uppstår. Ofta för en spottstyver. Men i takt med att efterfrågan ökar så ökar priserna förstås. Tack vare den handel som uppstått i detta internetforum. En driftig person har tagit kontakt med kineser som nu nytillverkar en manuell kamera som gått ur marknaden för länge sedan. Det uppstår heller inga kvalitetsproblem ty alla medlemmar i forumet deltar livfullt i testningen och påtalar felaktigheter och föreslår finesser. Flera personers små kunskaper läggs till varandra och en helhet uppstår. Kunskapsdelning kanske man kan kalla det. En ny marknad har uppstått. Utöver att affärer görs så är kundkretsen global och vänskap frodas över nätet, gemenskapen finns i intresset som man delar med andra. Socioekonomiska, nationella tillhörigheter spelar ingen roll. En världsmarknad öppnar sig på ett helt autonomt sätt utan planering från någon slags huvudman. Det kan tyckas vara skrämmande för den som vill ha kontrollen förstås. Men det är internet när det är som bäst. Det handlar om så mycket mer än illegal fildelning, sociala medier som bloggar, FB med mera.

Vi använder datorer och internet på så många olika sätt. det handlar inte bara om att stå på en scen och tala om sig själv.

Anders Mildner har tagit en intressant vinkel på sociala medier och twitterflöden. Vi talar mest ur ett informationsperspektiv menar han. Läs.

Som pedagog har jag alltid vurmat för dialogen och interaktiviteten. Tvåvägssamtal. Det är viktigt. Men man ska som sagt inte glömma att det inte är självklart för den introverte personen att delta i det allmänna "pladdret", som de brukar tycka att det är. De söker kunskaper och kontakt på annat sätt. Hänsyn ska tas till detta anser jag. Att sedan vi som har den extroverta läggningen somnar i sällskap med de där långsamma introverta typerna är en annan sak. (jag generaliserar väldigt grovt här som ni kanske förstår, många i min familj är introverta och jag älskar dem högt för att de är dom de är).

Vad jag vill säga är att vi är olika. Sociala medier funkar inte för alla - men det gör internet. Där finns det hur många möjligheter som helst. Nåt för alla.

(intressant)
DN


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Ingenjör C sa...

Intressant det där. Man har alltid en känsla av att de extroverta, sociala, tror att det de har tolkningsföreträda, om vad nätet "är" t ex. Det de, sociala-medier-människor, inte gör finns det inte. Medan mer introverta människor inte bryr sig ett dugg, utan driver en hel värld som "de sociala" inte har tillgång till.