Uppdatering: Vi är nu uppe i vår vanliga speed, men har blivit ska vi säga hotade med uppsagt abonnemang om vi fortsätter att tracerouta och delta i forskningsprojektet. Vi har förstås stängt av, vi vill ha vår uppkoppling. Men vi har hittat hundratals Teliakunder som traceroutar oss, alltså gör samma sak som vi blev avstängda för. Ska vi abuseanmäla alla? I logikens namn och enligt Telias supportkille så borde vi göra det. Undrar om de stora Teliakunderna skulle uppskatta att bli abuseanmälda för en sån här sak. Skulle de också få sitt internet nedstängt?
Vi återkommer...
Den här helgen skulle jag göra klart ett jättestort arbete som jag håller på med. Deadline nu. Den har jag missat. Telias plötsliga intrång i vårt internet har gjort mitt arbete omöjligt och det är överdjävligt och det går hur segt som helst. Vi betalar för 8 MB och får 256 Kb för att någon förmodligen nitisk på Telia eller annorstädes anser att traceroute är lika med abuse.
"Stuart D(NaN)>Vi har begränsad din internet access (den 25/7) pga missbruk. Var snäll och läsa telia.se/abuse och ta åtgärdor.
ragnar_jensen(Sat Jul 26 12:48:33 UTC+0200 2008)>OK, kan du ge mig detaljer om vad som har hänt?
Stuart D(NaN)>Obehöriga anrop mot:Port 33438+33437+33436+33435
ragnar_jensen(Sat Jul 26 12:50:42 UTC+0200 2008)>Traceroute alltså. Hur kan de anses obehöriga?
Stuart D(NaN)>När vi har stängt ner din uppkoppling för begränsad access är detta på grund av att virus eller trojaner kommit in i din dator och sprider sig vidare till våra andra kunder."
Vi har sedan oktober 2006 deltagit i ett forskningsprojekt som innebär att internet kartläggs, en verksamhet som även Telia har glädje av. Varför analyserar inte Telia problemet innan de stänger av utan att säga något till kunden. Självklart ska man strypa direkt om det är en trojan, men nu handlar det inte om det. På Telia drar man ur sladden och går på helg. Varför finns det ingen jour som kan hjälpa kunder som drabbas när Telia gör fel? (Vi har självklart lusläst vårt avtal).
Vi har tre månaders uppsägning på abonnemanget, gäller det också när Telia orsakar oss skadan? I morgon tar vi en omgång med dem om detta och återkommer. Det kan finnas fler kunder som upplevt samma sak och då kan det vara bra att dela erfarenheter.
Vi försöker nå tjänsten Mina sidor för att kolla vilken typ av abonnemang vi faktiskt har. Vi kommer inte in på "våra" sidor. Sonen kollade med sitt konto och kom in direkt. Vad sysslar Telia med?
Telia har definitivt förlorat en kund här...
Relaterat från mitt ilskna tangentbord, just nu är jag inte nådig att tas med, jag är arg så att det ryker.
Telia - ni kunde ha ringt oss
En känsla av vanmakt
Banhof får en ny kund... - hur snabbt kan de koppla om? Vi vill ändra i princip nu!!!
Läs även andra bloggares åsikter om Telia, teliasupport, abuse, trojaner, kundsupport, bredband, FRA, regeringen, kommunikation, samhälle, Bahnhof
5 kommentarer:
Telia är skräp men sök inte strid med dem. De tror fortfarande att de är en statlig myndighet där framgång kommer från att muta politiker med styrelseposter och kunder inte är mer än dammet under deras hovar - som regeringen verkar ha börjat betrakta nästa vals väljare typ.
Minsta åsikt från din sida ser de som ett casus belli. Det är bortkastad tid att tala med dem och självdestruktivt att kräva rättelse. Bara byt och byt sedan ingen och åter igen tills Du är nöjd; bara inte till comhem för det är samma sak.
Det blir ingen strid med Telia, det blir uppsägning av avtal omedelbart imorgon bitti.
Och gallspyor...
Glöm för all del inte att skicka en liten skrivelse till Felias VD m saken.
Att "rösta med fötterna" ger störst effekt om de vet varför.
Något som stör mig oerhört är att det inte finns något sätt att markera att det inte funnits något problem hos kunden till att börja med...
Vad är det som säger att det där lilla forskningsprojektet ni frivilligt deltar i, inte ingår som en del i det globala storebrossamhället där man försöker utröna effektivare sätt att tysta kritik?
Anonym - inget kan man veta säkert. Men att pinga och tracerouta som vi gjort tillhör liksom internet...
Just nu mäter vi hur många som pingar oss och ska imorgon fråga Telia om vi ska abuseanmäla dem alla.
Det är det som det hela går ut på. Men bror duktig på Telia abuseavdelningen har inte så mycket koll.
Skicka en kommentar