torsdag 25 september 2008

Nu blir det en ny lag även om ingen kommer att erkänna det..

Uppdatering: Nyspråk. Vad betyder "trafikstråk"? Definiera det, den som har skrivit och hittat på det. Vad menas? Man kan inte hitta på nya ord utan mening och innebörd hur som helst.


Nåväl, visst har regeringen lyssnat på vad har sagts. Och visst sjutton är det här en ny lag som vi ser - även om ingen någonsin kommer att erkänna det. Det hela handlar om politik och där pågår förhandlingar och kohandel in i det sista, så är det bara. Om det här är bra vet man inte riktigt ännu. Men mycket ser bra ut och för min del är det inte alltid viktigt att få det exakt som jag vill. Livet är inte svart eller vitt. (fast inga kablar ska kopplas in). Men än så länge vet vi inte riktigt vad det betyder. Så jag tänker inte vare sig käka upp min basker eller lämna moderaterna - inget av detta har jag iofs lovat så det är i sin ordning. Förändra kan man bäst göra genom att gräva där man står.

Peter J Olsson gör en bra sammanställning och tycker liksom jag att det verkar bli som en ny lag men funderar lite över brådskan. Varför så bråttom med nya FRA skriver han. Tror att jag kan svara på det - man vill bli av med den här skiten fortast möjligt. Sen tror jag faktiskt att det finns en vilja hos både Reinfeldt och Tolgfors med flera att det ska bli bra. De hade helt enkelt inte kunskaper om allt som har kommit fram, vare sig de juridiska implikationerna, den tekniska verkligheten eller annat i juni. Men sån´t kan man inte erkänna utan att tappa ansiktet. Sånt sysslar inte politiker (karlar, ursäkta mig) med. Dessutom har de haft fullt upp med det politiska spelet. De är i den branschen liksom. Ta här, ge där, vinn där, osv osv... Nu tänker jag inte sätta igång och ropa hej åt varken det ena eller det andra hållet ikväll, men däremot tänker jag ha ögonen öppna på det här. För visst gick det lite fort det här, känns lite hafsigt men vi får se vart det bär hän.

Jag vill inte ha några samverkanspunkter! Kablarna bör aldrig kopplas in hos FRA, som det ser ut nu ska de inte göra det heller. Då kan vi dra ner på FRAs budget lite och ge av de pengarna till övriga IT-satsningar i stället. Det är kanske en husmorslösning men kunskapen om IT och hur det den fungerar och påverkar oss på ett mänskligt beteendevetenskapligt plan är forskning som intresserar mig. Om detta vet vi väldigt lite egentligen, där behövs det mycket information och stora satsningar. Informationssamhället och internet och modern teknik påverkar oss på många olika plan. Kanske att vi aldrig fastnat i FRA-lagsdiskussionen om dessa aspekter varit med från början? Vi beteendevetare gör skillnad, så nu vet ni det...

Farmor Gun är lite förvånad med tanke på att det varit så hårt och envist motstånd hittills. Dick Erixon vill ge cred till Annie och Federley. Åhnä Dick, det är för enkelt, här har många jobbat. Vad gäller Federley så samkörde han sin föreställning med Tolgfors. Om man får tro på Fokus och det har Federley sagt att man ska göra. Karl Sigfrid var också emot liksom inte minst folkpartisten Camilla Lindberg. Sen ska du räkna in oss bloggare som drog i gång tidernas strösta grupparbete och arbetade med folkbildning "on the internet".

deep.ed, Svensson skrev och Blogge.

Mark Klamberg lade ned idag och gick ur folkpartiet. Jag kan förstå det för han har satsat så oerhört mycket av sin tid, kunskap och eget förtroende i den här frågan och så bidde det bara en tumme. Men jag tror nog att han ska känna att han har en stor del i att det ändå blev som det blev och helt klart är det inte ännu. Så jag tycker att du ska slicka dina sår och komma igen Mark. Du behövs. Det är alltid för tidigt att ge upp, men man kan behöva lite vila emellanåt. Även Sanna Rayman tycker sig vara försiktigt hoppfull.

(intressant)

(SvD) (DN)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

12 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Länken till Svensson har du råkat peta fel.

I övrigt säger jag nog som många andra -försiktigt hoppful. Även om jag är ganska bitter och besviken både på mitt eget parti (c) och på regeringen som tvingar igenom en helt oliberal lag med odemokratiska metoder...

Anonym sa...

"Jag vill inte ha några samverkanspunkter!"

Samverkanspunkterna, så som dom är definierade, är A och O för att det överhuvudtaget ska vara praktiskt möjligt för FRA att bedriva sin verksamhet. Det skulle ju inte vara särskilt praktiskt att koppla in kablarna direkt i "huvud" maskineriet.

Samverkanspunkterna i sig har ju aldrig varit problemet, utan att _alla_ kablarna, som överför de splittade signalerna, skulle kopplas in konstant i samverkanspunkterna.

Om den tekniska biten implementeras korrekt (förhoppningsvis) så kommer förvisso kablarna att finnas där, men inte att vara inkopplade, och endast specifika kablar kommer att kopplas in efter "specialdomstols beslut", och endast under begränsad tid.

Men oavsett vad så kommer samverkanspunkterna att behövas, i en eller annan form.

//ST

Anonym sa...

Nu är Du lika mycket ute och cyklar som Alliansen och oppositionen. Verkligheten är den att det endast finns två nyheter bland alla 15 uppräknade punkterna. ALLT annat finns redan helt reglerat i tidigare lagstiftning precis som nuvarande förslag säger. Rättegångsbalken, Brottsbalken, Sekretesslagstiftningen, lagar om vårt försvar och våra arkivlagar GER EXAKT SAMMA SKYDD som 13 av tilläggen. Men det är klart, det brister på mer än ett håll i läsförståelse även på riksdagsnivå här i Sverige.

Vilka de två nyheterna är:
* Specialdomstol. Borde vara en författningsdomstol, men man kan ju inte begära allt.

* Att en som oskyldigt blir avlyssnad SKALL upplysas om detta och inte som tidigare själv behöva begära ut handlingar för att få detta bekräftat (eller dementerat om så är fallet)

Flumskolan har lämnat tydliga spår i Riksdagsmän och Riksdagskvinnors läsförståelse. Oavsett partifärger.

Anonym sa...

"Samverkan"...

snyft vad fint det låter...

man blir rörd...

Ska VI inte ta tabletten också när vi ändå håller på?

Visst låter samverkan som samförstånd?

Nästan som överenskommelse.

Hipp hurra FRA "gick med på" att ta emot kablarna som de som samverkar velat koppla in sååå länge.

NEJ,
- ISP:er och nätägare blir våldtagna av staten
- svenska folket blir våldtagna av staten
- utlänningarna ("dom där ni vet") blir ja av staten

och i nästa steg ska ni få se...

hehehe
- Då är datorerna 1000 gånger snabbare och "profilerna" så mycket pricksäkrare
- Då följer kamerorna i tunnelbanan och på bussarna dig (och "dom där du vet") i "realtid" med ansiktsigenkänning
- Då används mobilerna som spårsändare
- Då avlyssnas mobilerna av datorer som direkt känner igen rösterna och direkt kan koppla dessa till personnummer.

Allt samlas - kreditkortsanvändande, mobilsamtal, surfvanor, resor, filmer du tittat på, böcker du läst, partisympatier, sexuell preferens...

och du frågar:

Hur kunde det egentligen gå så här?

Mary X Jensen sa...

Hans J du vet att jag inte gillar det här och jag har inte heller sagt hoppla så bra ännu. Däremot är det inte ett självändamål för mig att betrakta allt regeringen gör som galet.

Mary X Jensen sa...

inger - du får väl vända dig till regeringen med dessa påpekanden.

Anonym sa...

@Mary:

Jag har stått på vakt utanför slottet i centrala Stockholm, liksom många andra, med skarpladdad kpist i handen och... beredd att använda den!

Jag har gjort värnplikt som signalist med tystnadsplikt och allt!

Jag följer utvecklingen i Ryssland, USA, Asien!

Jag har intresserat mig för och arbetat med i stort sett allt inom IT och dator-världen sedan 60-talet.

Utveckligen möjliggör väldigt mycket bra men också väldigt mycket fruktansvärt.

Jag är för både signalspaning och underrättelseverksamhet men företrädarna har spottat i vinglaset så att jag inte kan dricka smörjan. De har misshandlat språket och grumlat diskussionen. De har bytt ut orden och ljugit. De har stulit mycket av förtroendet för hederlighet i politiken.

- Det är skillnad på avlyssning och signalspaning. Orden betyder olika saker men blandas avsiktligt ihop för att vilseleda.
- Det är skillnad på att kunna göra någonting och att få göra samma sak. Orden KAN och FÅR betyder helt olika saker men blandas avsiktligt ihop för att vilseleda.

- Bara för att någonting är möjligt att göra så ska det inte göras.
- Bara för att någonting görs i andra länder så ska det inte göras här.
- Bara för att någonting är effektivt så ska det inte göras.

Det är naturligtvis inget självändamål för mig heller att tycka att allt som regeringen gör är galet.

Men givet min erfarenhet och min känsla:

Jag är upprörd och nedstämd på en gång!

Jag känner att partifixarna:
- Schlingman med sitt "högt i tak i moderaterna" när man på ett odemokratiskt sätt pressar en ledamot att rösta på ett sätt han inte alls vill
- Ullenhag med ett bedrägligt beteende där de liberala företrädarna med störst integritet i det partiet pressas till underkastelse
- Olofsson och Karlgren genom tortyrliknande metoder som "sömndeprivation". Att se dessa centerpartistiska ledamöter lida är fruktansvärt
- KD har det varit knäpptyst om men (vi vet vad inkvisitionen var kapabel till) det har nog varit klart vad man inte får tycka där

...jag känner att dessa politrucker och hantlangare har all anledning att skämmas.

...jag känner att ledamöterna - hur mycket de än bedyrar motsatsen under galgen - har lurats!

De har lurats och förletts i dessa slutna "förhandlingar".

Avtal som slutits med personer i beroendeställning är ogiltig.

Dessa ledamöter har all rätt att riva till konfetti varje överenskommelse som påtvingats dem.

Sådana "överenskommelser" gäller inte.

De som har hotat mina representanter har inte mitt förtroende - de företräder inte mig!
De som har hotat mina representanter är inte min regering.

Man har lurat och stulit till sig ett politiskt stöd som inte finns i verkligheten, stödet finns inte hos svenska folket!

Man har sålt vår framtid!

Federley sa...

MMK, klart att det var samkört med ministern. Utan hans löfte om fortsatt dialog till mig och Annie så hade vi ju inte haft den öppning vi nu har rott i land och vi hade heller inte kunnat rösta ja till orginalet. Det har vi skrivit och sagt under hela sommaren.

Mary X Jensen sa...

Federley - hej;-)

Jag ville bara poängtera att det inte bara var du och Annie som var drivande i den här frågan, eftersom Dick skrev så. "Give cred where cred is due bara." Min modell... Ingen skugga på nå´n alltså.

Anonym sa...

Mary
Har lite svårt att se var du står nu - skulle du vara beredd att rösta ja för den här versionen om du själv satt i riksdagen?

För min del handlar motståndet inte om att få som man vill. Så enkelt ser jag det inte vara i det här fallet. Den har sådana brister och den karaktären att man inte kan säga annat än NEJ till FRA-lagen om den innebär att all information skall ställas till FRAs förfogande och vissa ändringar pekar på det.

Man kan inte kompromissa i en sådan viktig fråga.

Det är bara att vänta tills år 2010 ... och hoppas att vänsterblocket håller vad de lovar nu.

Mary X Jensen sa...

Jag köper inte det här rätt upp och ner nej... som jag skrev i posten ovan. Däremotär jag int ehelelr helt emot att man faktiskt försökt ta vara på kritiken. Men det känns lite snabbt. Du vet man vill ha mening och innebörd i begreppen. Lagstiftning är inte som att sälja bilar precis.

"Nu tänker jag inte sätta igång och ropa hej åt varken det ena eller det andra hållet ikväll, men däremot tänker jag ha ögonen öppna på det här. För visst gick det lite fort det här, känns lite hafsigt men vi får se vart det bär hän."
Det var länge sen förresten...

Anonym sa...

Faktum är väl att det inte spelar någon roll vad regeringen gör i den här frågan med avseende på förtroendet från folket, det är oåterkallerligen borta. Det enda allianspartierna kan göra för att åtminstone delvis återställa förtoendet för sina partier (dvs inte nuvarande regering) är att utesluta Fredrik Reinfeldt och hans gelikar ur respektive parti. Innan det är gjort kommer åtminstone min röst läggas på ett parti utanför alliansen. (Tidigare har jag alltid röstat på moderaterna)