lördag 28 februari 2009

Självuppfyllande profetior går åt båda hållen...

Aftonbladets idé att starta en avdelning för att Lyfta Sverige är utmärkt. Det är på något sätt alltid bättre att betrakta glasen som halvfyllda än halvtomma. Jag har länge drivit den positiva synen här på min blogg och uppmuntrat människor att försöka se möjligheterna i mörkret som viner mellan öronen och har gjort det i pressen det senaste halvåret. Man kan välja att deppa eller se nya möjligheter , det är en hållbar devis.


Arbetsmarknadsminister Littorin är glad för draghjälpen och menar att han möter myket hoppfullhet när han är ute och reser och medger att han kanske hade lite fel när han uttryckte sig om att det ska bli ett "skitår", men att det var så han kände det då. Saken är väl den att ingen har haft hela bilden klar för sig. Visst är det allvarligt när världsekonomin kraschar utanför dörrarna och visst är det allvarligt att många blir utan jobb och att klenoden SAAB faller ihop Men å andra sidan borde den kanske gjort det för många år sedan med tanke på att vinsten uteblivit de senaste 20 åren.

Men få saker är nya under solen. Kriser har vi haft alltid och det drabbar alltid vissa grupper mer än andra. Inte kul när det pågår men det ordnar sig i princip alltid även om man inte känner sig så under tiden. Visst har jag fått ordentligt med skäll och påhopp för min naiva syn på elände. De må vara hänt och jag bjuder på det. Ty jag vet att det i princip alltid ordnar sig, på något sätt men kanske inte alltid som man tänkt sig. Men ordnar sig det gör det.

Sanna Rayman hänger på det positiva och föreslår att vi mobbar bort krisen. Det är ingen dum idé. Naivt säger dysterkvistarna förstås. Men var dystra då så kollar vi andra på möjligheterna. De finns även om de inte syns vid första anblicken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hurvida det blir ett skitår eller inte beror på gemene svensson. Håller vi hårt i pånboken så blir vi av med våra jobb, så enkelt är det.

I och med den nya politiken så har jag ett ekonomiskt överskott på minst 3000 kr i månaden, dessa spenderar jag, om alla gjorde samma sak så skulle det gå så mycket bättre för Sverige.