tisdag 6 oktober 2009

Kändisar till riksdagen...

Det har diskuterats en hel del om alla som vill till riksdagen. Många kändisar från media och annat ger sig till känna för att bli valda inför nästa val. Det är att välkomna att det komemr in människor i Riksdagen med erfarnehet av annat slag än det politiska livet. Det behövs nya tankar. Men först och främst handlar det om att komma med på valsedeln. Just nu är det provval på gång för moderaterna i Stockholms Län - där är jag själv med som kandidat.

Partipolitik börjar bestämt bli trendigt skriver Stig-Björn Larsson i en debattartikel. Det kanske är så. Det är säkerligen också så att det är extra intressant för borgerliga personer nu när alliansen sitter i regeringsställning. Flera har dessutom nyligen blivit medlemmar i moderaterna för att kunna ställa upp. Det är ganska spännande i synnerhet som det på senare tid diskuterats hur mycket en riksdagsman egentligen har att säga till om numera då partierna allt starkare centraliserat frågorna så att det i praktiken är regeringen som fattar besluten och riksdagen bara har att trycka på knapparna och rösta som de kommit överens om. Personvalet har mer blivit ett spel för gallerierna vad det verkar. Detta öppnar för dynamik i valprocessen framöver.

Vi diskuterade tidigare här om Riksdagen som en scen. För min del handlar inte politik om kampen om en plats på scenen utan möjligheten att påverka skeenden. Det är också därför jag nu efter ganska många år i civil karriär vill träda in på den politiska arenan igen. Jag har skaffat erfarenhet som kan vara till nytta. Förvisso var jag en politikerbroiler jag också på sin tid och hade säkerigen suttit i Riksdagen idag om jag inte hoppat av alltihop för att träda in i IT-och mediebranschen. Men nu gör jag ett seriöst försök att komma vidare från provvalet (nålsöga 1) till riksdagslistan för moderaterna i Stockholms län. De frågor som driver mig är dels att vi måste säkerställa att vår personliga integritet behålls så att vi kan fortsätta att vara en stolt demokrati. Att internet och det globaliserade kunskapssamhället får större plats i skolan. Att åldringar får en muntrare tillvaro. Det duger inte att fråntas alla värdighet bara för att man inte kalrar sig själv på alla plan. Äldrevård får inte vara som förvaringsplats på väg mot ättestupan. Tycker också att alla statliga myndigheter och verk behöver se över sina rutiner och inte bara lägga på nya hela tiden och fortsätta som vanligt. Läs här om arbetsförmedlingen som skickar mail för att tala om att det är fysisk post på väg med innehåll om mötestid. Jag vill att vi ska börja tala om kvaliteten i allt politiken står för och inte bara gå på i det instrumentella kvantitativa. Det behövs helt enkelt fler beteendevetare i Riksdagen. Såna som kan översätta det juridiska och ekonomiska språkbruket så att människor förstår vad det handlar om. Varför gör man som man gör? Varför fattas de politiska besluten och vart ska de leda? Frågor måste ställas och svar måste ges.

Intressant


Andra som bloggar: Göran Pettersson, JJ´n, Liberati,

smålandsposten SvD

4 kommentarer:

stefan cronberg sa...

Nog borde det ändå vara Stig-Björn Ljunggren Du åsyftar? En härlig frifräsande statsvetare och socialdemokrat. Bl a har han skrivit en politisk biografi om Jarl Hjalmarsson " En konservativ i skjortärmarna" samt den litet mer felaktiga, med titeln, a propos "nymoderaterna": "Högern att lita på", där jag inte alls håller med honom

Mary X Jensen sa...

Stefan jag håller just på och läser Stig-Björns avhandling om Högerns programutveckling under efterkrigstiden. Ja, han är cool.

För mig är det intresset för politik som är viktig för att en politiker ska vara bra. Drivet för förändring i samhället. Politiker ska kunna ta en fight när det behövs och framförallt vilja tala och diskutera politik. Gärna med egna vinklingar som kan leda framåt. Inte papegojor som gör som de är tillsagda.

Sgt Pepper sa...

Mary:

Även om jag inte håller med dig om allt för mycket så tycker vi lika om FRA, övervakning m m, därför önskar jag dig lycka till genom "nålsögat".

Din röst om integritet behövs i Riksdagen.

Mary X Jensen sa...

Sgt Pepper - Tack!