lördag 20 augusti 2011

Fredrik Reinfeldt lugn och sansad i Gustavsberg...

Startskottet för politiken för moderaterna är alltid Fredrik Reinfeldts sommartal. I år var det flyttat från Vaxholm, vilket var synd för mig personligen som bor i närheten av denna ort. Denna dag gick kosan till Gustavsbergs hamn. Själv missade jag både båten från stan med moderater och press samt färjan till Gustavsberg från Rindö. Dubbelpott alltså. Tid, regn, dysterkvist, tvivel över meningen med engagemang och allt möjligt satte standard denna gråvädersdag. Tiden gick och så blev det brådis, med icke så lyckat resultat idag. Nåväl man är som man är och detta är för mig en icke betald fritidsverksamhet trots allt. Även om hjärtat finns med.

Alla vi som lever stor del av vårt liv på internet vet att man i princip alltid kan återuppleva allting där numera. Sänds det inte direkt så spelas det in. Jag lyssnade här på moderaternas hemsida. Fredrik Reinfeldt är en lugn och sansad person, inte alltid en så kallad "kul" kille vilket en del klagar på. Personligen tycker jag att det är bra. Idag var han partiledare för moderaterna men han är också statsminister och av sådana roller ska man kräva lite stil. Det fixar han med bravur. Det är olika tillfällen som gäller. Jag vill inte he en partiledare som är demagogisk i överkant eller som sjuder över alla bredder. Det skapar obehag, det var vad jag upplevde av Juholts Almedalental. Det fastnade i applåderna där på något sätt, det där skuldbeläggandet av andra som hela tiden fanns där. Bättre då med en som med sans och balans talar och säger det han vill ha sagt. Visst gillar jag vår statsminister och han får ett par år till av min tid... Alla kommer inte att få det men vissa, och definitivt moderaterna.

De flesta rapporterar nu från talet så det kan ni läsa överallt så jag tänker ge några personliga reflektioner av det jag hörde. Att det satsas på att göra svarta jobb vita kan inte vara annat än bra. Att det ska satsas på jobb för unga är också alldeles utmärkt. Det jag fastnade på och reagerade över var nu en önskan om att arbetsförmedlingen ska fungera framöver. Att fixa jobb. Det borde vara självklart kan man tycka.

Jag har en person i min närhet som har försökt med arbetsförmedlingen under lång period nu och det ser ganska dystert ut. Vederbörande vill ha ett jobb. Inget annat. Tror att det gäller många som söker upp arbetsförmedlingen, ett jobb rätt upp och ner. Därför är det till exempel oacceptabelt att arbetsförmedlingen ska ha flera månader mellan kontakterna med enskild person som det blivit i det här fallet. Under de där månaderna så får man ju inte ta egna initiativ utöver vad myndighetspersonen bestämt. Däremot är man totalt uppbunden av att infinna sig på plats om så påkallas. I princip inga skäl godtas för att utebli, då kommer hot om missad ersättning. Men alla har inte A-kassor och bidrag och grejor så dem kan man inte hota. Men som för säkerhets skull så skickar man ut något hotbrev i alla fall.

Min kontakt är akademiker med lite kvar till examen. Det räknas inte. Vederbörande tillfrågades t.om vad han skulle med de universitetskurserna till. Man häpnar eller hur? Varje kurs på universitetet i sig är ju faktiskt minst en femveckorsutbildning. Så lite mer kunskaper om universitet och högskolor och vilka kunskaper man tillgodogör sig där vore inte fel för arbetsförmedligen att tillskansa sig. Det är många människor med akademiska studier i bagaget som söker jobb idag.

Det är inte lätt för dem då arbetsförmedlingen bara kollar i sina tabeller för att kunna klassificera utbildningar som kanske inte finns i reglementena. Det är fel användning. En universitetsstuderande ska väl ändå kunna klassas in i grupp som är lite vidare än den gymnasiekurs man genomgick till undersköterska för 10 år sedan. Klassificeringen begränsar möjligheterna. Min eget första och enda besök på arbetsförmedlingen var att jag fick ta bort 36 kompetenser i databasen för det fanns bara plats för 18 stycken! Jag tackade för kaffet och kände att här fanns ingen hjälp att få.

Med lite fantasi kan man tänka sig att en person med kunskaper om hur människor beter sig i olika kulturer skulle kunna jobba med exempelvis integration eller liknande. En arbetssökande person med flera terminers studier skulle kanske rent av göra bättre ifrån sig än den kanslist i en kommun som gått en två-dagars kurs och lärt sig reglementet.  Som exempel bara. Det finns fler. En person som jobbat i en kiosk på somrarna och kanske haft ansvar för inköp, öppnande, tidningsreturer med mera kan ha en kompetens som kan användas i många andra sammanhang. Som säljare kanske.

Det är lätt att uppleva arbetsförmedlingen som något man fastnar i än som en bräcka in mot arbetsmarknaden. Det finns säkert arbetsförmedlare som blir sura nu för de jobbar minsann. Låt mig påpeka att det inte är de som ska ta åt sig. Men det finns andra. Då jag ser människor som vill ha en coach och skulle må bra av det, att få lite peppning och annat så förvägras detta av arbetsfömedlingen för att som arbetsförmedlaren sa, de tar ju över jobben för oss och sen dess har det inte hänt nåt mer.

Försök med kontakt pågår, men det händer inte ett smack. Man blir ju förbannad och vill ta över hela verksamheten så att det blir lite fart. Ge oss fria händer vi har resurser sa arbetsfömedlingens generaldirektör på ett seminarium i Almedalen. Ja varför inte, i henne verkar det vara drag. Tänk om det kunde förmedlas ner i organisationen. Saken är den att jag har inte hört en enda person som varit lycklig och glad och tacksam över arbetsförmedlingens hantering av ders jobbsituation. Jag tänker alltså på den aktiva hjälpen man kan behöva som stukad arbetssökande, inte den hjälp som man får att fylla i blanketter och hålla sig till reglementet. Jag talar om förmedlade jobb - det borde bli fler. Det talas så mycket om att man ska ha rätt sorts utbildning för jobben. Men å andra sidan tänk efter - hur många känner ni till som jobbar med det de utbildat sig till. De flesta arbetsgivare utom de stora statliga och monsterföretagen och de är inte så många, bryr sig inte om utbildning, de vill träffa på trevliga personer som kan passa för jobbet. Sätt fart på Arbetsförmedlingen. Det finns förutsättningar men de måste ut i kanalerna, de lokala arbetsförmedlingarna. De måste ges tillåtelse att vara lite påhittiga. Det gäller alla åldrar. Bara en sån enkel grej som att använda begreppet arbetssökande i stället för arbetslös skulle kunna göra underverk. Ganska enkel grej. Lätta på reglerna och var lite mer kreativa.

Jag bryr mig som sagt inte om att analysera Fredrik Reinfeldts tal idag, det gör andra. Jag har liksom bestämt mig för honom oavsett. Imorgon däremot så kanske det blir lite mer granskande. Då talar Juholt. Det är snaggad nacke mot buskig mustasch skriver Karin Pettersson och menar idag att Reinfeldt sätter taktik före ansvar. Lyssnade man på Juholts Almedalstal kan man bara tänka sig hur det blir imorgon. Taktiska trick skulle jag tro. Han är i opposition just nu och behöver inte ta ansvar, självklart kommer det att utnyttjas.

Värmdömoderaterna lade upp bilder från besöket.

DN Expressen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Andra intressanta bloggare tycker till på alla möjliga sätt:  Tokmoderaten Böhlmark  Sebastian  Kent  Fredrik Lidby   Jinge   Moberg och Högberg och Snällman och Westerholm och så han som nästan alltid är där men kanske inte - herr Sven-Erland Västros.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Har din kompis sökt jobb på annan ort?
Det är väl det som är en av grundpelarna i Moderaternas jobbpolitik.

Jag bor i Malmö och här kan man få jobb ínom vården eller att köra taxi.

Tipsa din kompis om det.

Mary X Jensen sa...

Kompisen har inga problem med att röra på sig. Dock bör man ha körkort för Taxi.