onsdag 28 november 2007

Mobbning på jobbet... Ledarskapsproblem...

Förmodligen har det alltid funnits mobbning på jobbet och för det mesta handlar det om att hantera sin situation. Att människor är elaka och missunsamma kommer vi tyvärr inte ifrån. Det är verkligen inte självklart att det är någon som inte klarar sitt jobb som blir mobbad, det kan mycker väl vara tvärtom - att man blir mobbad för att man är duktig.

Tyvärr är det så att mobbning på arbetplatsen mycket sällan har med arbetsuppgifter att göra, snarare har det med allmän missunsamhet att göra, eller att någon som själv är missnöjd av någon anledning ägnar sin tid åt att vara taskig mot andra. Människor är djävliga mot varandra helt enkelt. Svenskt Näringsliv menar att det är de som inte klarar sitt jobb som känner sig utfrysta - jag tror att det är en grov förenkling av problematiken.

Vid ett tillfälle var jag personligen rejält utsatt. Av en annan kvinna. En sådan person som satt och snackade medan jag hade föredragningar, viskade med andra, vände sig bort när jag kom, suckade varje gång jag talade mm. På det där riktigt otroliga sättet. Ingen tyckte om henne men alla gillade mig. Vilket i sin tur gjorde det svårare och otrevligheterna blev värre och värre.

Det gick till slut så långt att hon anordnade ett utbildningstillfälle där vi i gruppen skulle jobba fram hur bra vi samarbetade med hjälp av ett dataprogram. Min grupp fick det bästa resultatet som konsulten någonsin hade upplevt, och gruppen med kvinnan som ansåg att jag hade samarbetssvårigheter fick istället väldigt låga poäng vilket tydde på omfattande samarbetsproblem. Detta blev förstås katastrof och reglerna ändrades snabbt så att det inte var så att man skulle mäta så att det blev till min grupps fördel. Pinsamt värre. Vi blev aldrig vänner, men det här var ett stort företag så jag flyttade helt enkelt på mig och fick ett bättre jobb och trevliga arbetskamrater. Hon fortsatte att sura men fick ta ut det på någon annan än mig.

Det är verkligen viktigt för en själv att inte ta all skit utan ta kommandot över situationen även om det leder till att man byter jobb. Inom psykologin använder man begreppet "cooping", personliga strategier för att hantera olika situationer.

Men den som anser att facket eller arbetsgivaren skall hjälpa till drar ofta det kortaste strået. Tyvärr så är den inlärda hjälplösheten väldigt vanlig och man lägger gärna ansvaret utanför sig själv och väntar på att någon annan ska ta första steget. Ja, man kanske till och med är helt tyst för att man tycker att chefen borde märka. Det fungerar inte så tyvärr, alla står sig själva närmast.

Det gäller att styrka sig själv och komma ihåg att man kanse inte alltid är bäst men heller inte sämst. Det kan vara så enkelt som att man är på fel plats vid fel tillfälle.

Mobbning beror ofta på dålig ledning och organisation, en bra chef/ledare ska se sina medarbetare och veta när gränser ska dras både för den som arbetar för mycket och för den som drar benen efter sig. Fördela arbetet som det heter. Tyvärr är det inte så gott om bra chefer/ledare. Det är där man skulle kunna börja och göra en hel del mot mobbningen. Men den som känner sig mobbad ska inte sitta och vänta på underverk utan måste ta itu med situationen själv. Exempelvis lära sig lite om Berith Åhs härskarteknik och hur man hanterar den.

(DN)

(SvD)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig helt och hållet. På min förra arbetsplats saknas bra ledning över huvudtaget och det är kaos och mycket otrevlig stämning. Till och med närmaste "chefen" beter sig som jag vet inte vad.
Dåliga chefer färgar av sig.

Du har mycket vettigt på din sida. Inte var dag man hittar så vettiga bloggar.

Mary X Jensen sa...

Jag tackar och bugar för berömmet ;-). Det är sånt som gör att man vill fortsätta skriva.

John Olsson sa...

I California är det ovanligt med sådana här problem, åtminstone som jag sett under alla mina år i mitt yrka där. I stort sett vilken ålder som helst, man som kvinna, om man inte trivs slutar man jobbet och tar jobb någon annanstans.

Men så har man inte heller denna s.k. Arbetsrättslagen som gör att man åker ut först om man kom in sist.

Pernilla Karlsson sa...

Jag håller verkligen med om chefsperspektivet... har inte Sverige typ västvärldens sämsta chefer???
Men när jag mådde dåligt på min arbetsplats hade jag inte klarat mig utan facket och sjukskrivning (staten?). Det är tungt att göra allt själv, så jag håller inte med om att det handlar om att man inte ska hämta hjälp från facket utan ta tag i det helt själv.

Mary X Jensen sa...

Pernilla, jag menar inte att man inte ska ta hjälp om man behöver det. Men man kan göra väldigt mycket själv. Om inte annat så för sin egen självkänsla. Det finns många varianter på det här med mobbning så kalrt.

Pernilla Karlsson sa...

Till john... man åker inte alltid ut först om man kom in sist. Det gjorde inte jag. Att många av sveriges arbetsplatslagar slår fel handlar nog mest om fega och dåliga chefer som tolkar dom fel och struntar i att läsa dom och inte om lagar som är för hårda för att förändra en arbetsplats.

Anonym sa...

Hej. Håller fullkomligt med dig att man kan mobbas för att andra tycker att man är duktigt och upplever det som ett hot. Har en kvinnlig arbetskamrat som försöker få mig i dålig dager inför mina arbetskamrater. Chefen och hon har nyligen inlett en relation. Om det blir tal om att jag ska få andra arbetsuppgifter så hittar hon på något sattyg. Chefen tror på allt hon säger, kan jag bevisa att hon har fel så hittar hon på något nytt. Vad göra? Orkar inte mer.

Mary X Jensen sa...

Sabina - hur mycket är jobbet du har värt för dig? Idag är arbetsmarknaden ganska god så det går att flytta på sig. Jag tycker inte att man ska vara rädd för det.

Det är inte alls värt att känna sig som du gör. Tänk så här - det är inte ditt fel. Du kan säkerligen göra nytta någon annanstans. Se det som att du går TILL något inte FRÅN det du har. Sök vidare och fastna inte, det är mitt råd.

Anonym sa...

Oj, det här var verkligen intressant läsning. Både själva blogginlägget och andras kommentarer :-)

Jag har precis slutat min anställning på en kommun där man inte rekryterar på vanligt sätt. Man annonserar ofta ut tjänster, men det slutar mycket ofta med att en chef ger tjänsten till sin kompis. Och det handlar bara om kvinnor. Men det är inget man pratar högt om.

Ambitiösa kvinnor, som är utanför det här "nätverket", ses som hot och fryses ut. Det är fruktansvärt, men ibland kan man nog tala om ren ärekränkning.

Det skvallras om andras anställdas hälsa, familjeliv, sexuella läggning, ekonomi... kort sagt ALLT.

En kvinna blev chef efter att ha haft en relation med en annan chef...

Jag valde att säga upp mig och började på ett privat företag istället. Här fungerar det helt annorlunda.

Men man skulle gärna vilja att någon fick upp ögonen för vad som pågår på vissa arbetsplatser...