måndag 21 januari 2008

Lite större krav måste man ställa på den som uttalar sig...

När jag nu läser Liza Marklunds senaste inlägg i fildelningsdebatten blir jag faktiskt förbannad.

Det är så uppenbart att hon bara hafsigt och lustigt tagit till sig frågan och snabbt bestämt sig för att det är upphovsrätten som ska skyddas till varje pris - problemen som följer med bryr hon sig inte alls om. Den personliga integriteten är inte alls särskilt viktig just nu. Men vänta till den dag hon skrivit ett manus som någon polis tolkar som samhällsfarligt på grund av sitt innehåll och de kommer hem och beslagtar datorn. Då blir det nog annat liv i luckan hos Marklunds.

Sådant kan mycket väl hända eftersom det finns förslag på att det ska gå att kolla vad filerna innehåller hur ska man annars kunna veta om fildelningen är olaglig eller inte? Det är just den där ad/hoc öppningen av brev/filer som bekymrar många av oss. Det handlar inte om att kolla Karl Sigfrids lönebesked, vilket dumt exempel förresten.

Det som irriterar mig här är att Liza Marklund har en stark stämma och många tror på vad hon säger. När man har det förtroendet så har man också ett stort ansvar att i alla fall ta reda på det mest grundläggande i hur det hela förhåller sig och inte nonchalant sitta och vifta med tangenten och vräka ur sig precis vad som helst utan någon vidare eftertanke. Exempelvis att lösryckt tala om att albumförsäljningen sjunker -det finns siffror som talar emot detta påstående. Man kan kräva lite bättre efterforskning.


Böcker som är Liza Marklunds egen specialitet säljs det väl mer än någonsin av just nu. Min författande kompis Janne ställde denna fråga till Liza Marklund - varför är du rädd för fildelning?


(Expressen)
intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , Karl Sigfrid

6 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

tjenare: har du läst upphovsrättslagen ännu det undrar jag nu yo

om vi för en fasansfull sekund tänker oss att vi - som du enträget tycks förespråka - skulle sluta värna upphovsrätten och skyddet av information

vad händer då med det du kallar personlig integritet det undrar jag nu yo

vem som helst kan öppna din post när som helst

vem som helst kan kalla sej författare till liza marklunds romaner eller kompositör till abbas låtar eller bloggrare som delar ut karameller

vem som helst kan censurera dina texter när som helst eftersom du inte kan hävda rätten till dom

hur skulle det fungera på en skalad banan det undrar jag nu

yo

Mary X Jensen sa...

embryo - du bryr dig ju inte ett dugg om vad andra säger. Har du ännu inte förstått att jag inte har något emot upphovsrätt?

Men man måste diskutera vad det innebär att den förblir såsom den är idag med tanke på vad det kan innebära med de förslag om avlyssning och annat som föreligger.

Mary X Jensen sa...

För din infromation så har jag skapligt många kurspoäng i juridik...

Magnus Carlbring sa...

"embryo - du bryr dig ju inte ett dugg om vad andra säger."

jo annars skulle jag inte engagera mej i frågan: det är otroligt många fler som inte bryr sej alls

"Har du ännu inte förstått att jag inte har något emot upphovsrätt?"

nej det har jag inte: förklara hur du värnar upphovsrätten

"Men man måste diskutera vad det innebär att den förblir såsom den är idag med tanke på vad det kan innebära med de förslag om avlyssning och annat som föreligger."

javisst - och motsatsen

vilket jag nyss gjorde i en hypotes: vi tar den igen:

om vi för en sekund tänker oss att vi skulle sluta värna upphovsrätten och skyddet av information

vad händer då med det den personlig integriteten det undrar jag nu yo

Anonym sa...

embryo, för att vara för upphovsrätt så citerar du väldigt mycket...

Ingen har någonsin i dessa diskussioner ifrågasatt den ideella rätten, rätten att bli förknippad med sitt verk. Det är en mångtusenårig rätt som naturligtvis ska kvarstå.

Vad gäller rätten att förfoga över verk, dvs kontrollera kopior och framföranden, så är situationen en annan; den rätten har ett par hundra år på nacken och var från början kortare (14 år) och var avsedd att täcka kommersiell spridning. Vad folk här generellt vill är att återgå till detta, för det var en bra sak!

Magnus Carlbring sa...

upphovsrätten har stärkts och förlängts och ingenting talar för att den skulle försvagas eller förkortas utan istället tvärtom: ett fritt forum som internet kräver en stärkt upphovsrätt annars kan all information behandlas som allmängods och friheten är bortblåst som i en digital stormby