onsdag 11 februari 2009

Att vara en del i det som händer eller att hålla sig i sargen...

I en tidigare post tog jag upp frågan om hur många det egentligen är som förstår vad som pågår i världen runt omkring dem. Nu menar jag inte att man är dum om man inte förstår utan att det mer handlar om en slags medvetenhet. Johanna Nylander gör det väldigt tydligt när hon skriver om varför hon av folkpartister gillar den ena och inte den andra.

Folkpartisten Madeleine Sjöstedt skrev tidigare en av de viktigaste artiklarna kring vårt förhållande till internet - eller hur det borde kunna vara snarare. Alla borde läsa den och lyfta på ögonbrynet och förhoppningsvis tänka - ja precis så är det. Nya fantastiska möjligheter.

Det är också den syn hon beskriver som gör att jag personligen vill slåss för internet, för den flytande informationen man finner, för de möjligheter som finns att delta i en oändlig kunskapsförmedling och den kreativa kraften som finns i detta. Jag blir lite småirriterad över att betraktas som "pirat" i den negativa formen som människor gärna slänger sig med. Som någon som gillar att "stjäla" från andra och ta maten ur munnen på stackars artister och liknande. För det första så tycker jag att man ska ta reda på vad Piratpartiet står för och inte lättvindigt kasta ur sig vad som helst. För det andra så borde man höja blicken och se vilka det är som använder enskilda artister som slagträn i debatten. Det är en industri som inte vill förändra sig och istället för att ge sig i kast med de som är lika starka som man själv drar igång tidernas rättegång med skadeståndskrav som vi aldrig tidigare varit närheten av här i Sverige. Det är inte snyggt.

Jag tycker absolut att man ska behålla upphovsrätten, men i en anpassad och moderniserad form. Att det ska vara så svårt att förstå att det också är en möjlighet. Men det är förstås enklare att kasta ur sig något som man tro att alla andra tycker utan att själv fördjupa sig i tanken och kanske fundera över om det ändå inte ligger något i det där de säger de som gilalr internet och vill behålla den frihet och rörlighet som finns där..

Själv är jag en fritänkande moderat som gärna vill följa med i utvecklingen... Det finns många såna moderater. Jag vet det. Allt är inte heller politik och man måste inte hålla sig inom en ruta.

Tag och följ med bilden som utvecklades över tiden på internet. Ursprungsidén är förändrad men vad gör det? Delad glädje är dubbel glädje… delad kreativitet på internet

Lyft blicken och försök se det fina i den här rörligheten av idéer, kunskap och tankar.

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: